Nu har jag varit uppe i bergen lite över två veckor. Jag har hittat ett trevligt guesthouse en liten bit utanför den urtrista staden Bandarawela. Ja, så är det, jag måste nog tyvärr säga att alla städer jag har besökt, och passerat, är trista. Tät trafik, avgaser och massor av folk. Det är naturen och landsbygden som är fint och det man ska besöka. Städerna kan verkligen kvitta.

När jag först kom hit upp så åkte jag genom Bandarawela och var mäkta besviken efter den stressiga tiden i Colombo, och så hamnade jag mina första nätter på ett pensionat som låg en bit utanför men vid en tät trafikerad väg så jag tyckte att jag kommit till ett litet helvete på jorden (Är jag dramatisk? Nej, men det kan jag väl aldrig tro…) Men killen som drev detta boende var så himla gullig så han sa att han visste ett pensionat där han jobbat förut som han trodde skulle passa mig, och så körde han mig dit, och ja, det passade bra!

En liten förvaringsstuga i trädgården.

Pensionatet ligger en bit upp i bergen och för att vara Sri Lanka så är det lugnt och skönt (även om jag sover med öronproppar för att hundarna runt omkring gärna skäller på natten). Jag kan ligga på en bänk i trädgården och sola utan att någon ser mig. Och jag har hela pensionatet för det mesta för mig själv. Vet inte riktigt vad det beror på, varför folk inte hittar hit, för stor konkurrens, många vill bo mer centralt, ja, inte vet jag. Men oavsett orsak så passar det mig mycket bra. Ett helt stort hus för mig själv där jag kan yoga på stort golv och sitta och läsa i fåtöljerna på kvällarna och bli uppassad som om jag vore en mycket speciell person, vilket känns knepigt, men det är så det är. I och med att jag ska stanna här rätt länge så är ägarna måna om att jag trivs.

Här är matsalen och ni ser säkert min laptop, men numer har jag ett eget skrivbord så där sitter jag inte längre.

Vardagsrum.

Den tid jag varit här har det bara varit två par som stannat varsin natt. Jo, och så var det dagen jag kom, då hade ett gäng ett dagsparty, som tack och lov slutade vid 16.00. Ägaren bad om ursäkt och sa att han inte visste att någon skulle komma annars hade han inte lovat detta, men det var ju ingen fara när de slutade på eftermiddagen. Det var ett attans trummande och jag gjorde mig till lite och dansade till sällskapets stora glädje, men övrigt festande avstod jag dock ifrån.

Och så var det en helg som hela huset var fullt, det var något sällskap från Colombo som hyrt hela stället och då fick jag flytta över till ägarens hus där det också finns några rum att hyra. Jag fick ha rummet i två nätter för samma pris som mitt rum i pensionatet trots annan standard. Men jag får ju säga att jag hellre bor i pensionatet, det är spartanskare, äldre och mer nergånget, men så himla mysigt. En annan känsla. Och så får jag vara mer ifred. I ägarens hus finns ju också han och hans fru.

En trevlig balkong, fast just den helgen regnade det en del så jag satt aldrig där ute.

Och så utsikten.

Och här ser man ner över pensionatet.

Åt ett håll kunde jag se vilda bibon i ett större träd, så himla fint.

Min kamera är urdålig på att ge hyfsad skärpa när jag zoomar men här ser man bibona något närmare.

Vardagsrum i ägarens hus på andra våning.

Det är regnsäsong här just nu och det är en märklig sådan. Det har varit diverse soliga dagar, och som idag, en klarblå himmel. Men klimatet genomgår ju en förändring, och så också här. Annars får jag säga att här är nog ett av de bästa klimat jag har upplevt. Så himla ”lagom”. Några grader över 20 dagtid och någon grad under på kvällen.

Så här sitter jag nu och skriver en del på den bok jag så länge velat jobba med. Kanske har jag kommit en bit på väg när jag väl åker härifrån, när det nu blir…

Förresten, ringorm verkar svårläkt, och jag tror att oljan jag fick från ayurvedakliniken jag besökte var minst lika bra som den kräm jag köpte på apoteket, för det här har verkligen tagit tid. Vissa av såren närmar sig nog läkning men ett som uppstod lite senare är just nu infekterat, men, men, det är väl bara att ha tålamod.

Ska visa lite av teplantagen där jag gärna vandrar i nästa inlägg.

