Nu har jag haft tid att bekanta mig med hunden jag nämnde i ett tidigare inlägg. Vi har blivit bra bundisar så jag har tagit bort en del av hans fästingar. Jag har haft en påse med hundmat med mig och det har säkert bidragit till att jag blivit omtyckt. Men det lustiga är att ibland har han inte brytt sig om maten, i alla fall inte med en gång, utan främst velat bli klappad. Och jag har märkt det med flera hundar, de som är vänligt inställda. Om man klappar dem så vill de bara ha mer. Och här finns så många. I olika kondition. Slitna, magra, såriga. Men alla i behov av kärlek.

På samma gata som ”min hund” finns också en liten dam, hon verkar gammal och sliten, och blyg, så henne har jag inte lyckats få att acceptera fysisk kontakt. Men hon ser glad ut när jag kommer och hon får också lite hundmat då och då. Hennes tänder är nog inte vad de borde vara för hon har besvär med att tugga. När hon äter försöker hon lägga maten på ena sidan i munnen, troligt där hon har flest tänder kvar.

Här är den lilla damen.

Som ni kanske ser så anstränger hon sig för att tugga.

På tal om djur så trampade jag i något blött en morgon. Trodde först att det hade regnat in, men insåg sedan att det var piss när jag tog lite på fingret och luktade. Det måste alltså vara mungon som huserar uppe på taket som slagit en drill och så har det sipprat genom plankorna ner på mitt golv. Det var ju en sabla tur att jag slapp få det i sängen.

Det finns massor av ekorrar på centret och jag lyckades äntligen fånga en av dem på foto.

Det är spännande med människor, och våra olika sätt att förhålla oss till livet och världen. En av de män (tyvärr är det övervägande män som kommer hit) som regelbundet besöker Krishnamurti Study Center är en intressant person som jag blivit god vän med. Han har som många andra här aldrig besökt något annat land. Han har inte råd att köpa någon dator men hoppas kunna göra det när han får sin pension. Det är några år kvar till dess. Under tiden går han regelbundet på datalektioner, men även matematiklektioner, på något slags universitet där människor i olika åldrar kan läsa enstaka kurser i olika ämnen. Det tar fyra timmar för min vän att resa från sitt hem till Colombo där universitet ligger, och då det är en så lång resa brukar han kombinera det med att besöka Krishnamurti centret.

Min vän frågade mig en dag om det finns apor och elefanter i Sverige. Jag blev ganska förvånad över frågan, men jag har förstått att det är många utöver min vän som inte har så stor kunskap om andra länder, om de olika klimaten i olika delar av världen och en del annat. Fast man kan ju fråga sig vad det egentligen spelar för roll. Om jag vet att det finns vissa djur i tropiska länder och andra djur i tempererade klimat, på vilket sätt bidrar den kunskapen till att världen blir bättre? Jag vet inte. Men vad jag vet är att min vän är en människa som försöker lära känna sig själv, för att på så vis bli en bättre medborgare i vår värld, för att han tror att om vi ska förändra världen måste vi börja med oss själva. Och jag tror att han har rätt. Det viktiga är inte att veta om det trampar elefanter på svensk mark eller inte.

När vi hade vårt första möte med vår Vetivergrupp så fick jag en Vetiverplanta av en av deltagarna. Och nu är den planterad i Krishnamurti centrets trädgård. Min första planta på Srilankisk mark. Ska bli spännande att se hur den tar sig.

Mr. Weera som så att säga tar hand om Krishnamurti centret är några år över 80. Han är alert i både huvud och kropp. Vi har diverse intressant diskussioner under våra gemensamma måltider.

En dag går vi runt ute i trädgården. Vi tittar och luktar på olika blommor. En del luktar fantastiskt gott.

Här är baksidan av rummen där vi sover.

Härlig bananklase.

Bananer med blomma.

Intressant blomma, men utan lukt.

En vacker och intressant blomma är den som kallas för Kandy dancers – för att blommorna påminner om de dansare som uppträder på ett kulturcenter i Kandy, en stad en bit upp i bergen.

Och det är just Kandy som är min nästa anhalt. Det blir därifrån ni hör ifrån mig nästa gång.

 

