Hög, klar luft. Sol och 20 grader. Gran Canaria i februari.
Det är en lättnad att vara här. Att slippa den tropiska klibbiga värmen. Min hjärna börjar vakna till liv igen. Jag kan åter tänka.

Jag missade just flygbussen till Las Palmas så jag vår vänta en timme på nästa, men det gör inget. Jag njuter av att vara i solen. Något jag inte kunnat på länge. För att det har varit för varmt helt enkelt.

Det fanns en tid då den tropiska hettan inte innebar några problem för mig. Tvärtom, jag tyckte om den. Men jag har förmodligen förändrats med åren. Ack, ja. Livet är sällan rättvist, men det finns en viss beskaffenhet som är befriande jämlika, och en är att vi alla blir äldre.

Min förändrade upplevelse av tropisk värme kan så klart även bero på fenomenet övergångsålder (som delvis har med åldern att göra men främst med det kvinnliga könet) och då är det ta mig fasiken inte jämlikt. Eller ens funktionsdugligt. Jag menar, vad det är det för vits med fysiska avarter som överdrivet svettande, hjärtklappningar, sömnproblem och nedstämdhet? Det sägs att ”alla organismer har genomgått en evolution och att skillnaderna mellan dem beror på gradvisa anpassningar till olika livsmiljöer”. Men vad är det är det för livsmiljö som den märkliga övergångsåldern försöker anpassa sig till? Det kan man verkligen fråga sig. Fast å andra sidan, om den kvinnliga övergångsåldern gradvis försöker anpassa sig till den absurda och kaotiska patriarkala världen som omger oss så är kanske dessa revolterande fysiska uttryck helt logiska.

Eller så är det helt enkelt slumpen. Som alltid kan användas som förklaring när evolutionens naturliga urval inte verkar särskilt naturliga.

Efter att ha suttit stilla i många timmar har min kropp behov av att röra på sig. Jag går lite fram och tillbaka längs med trottoaren. Efter en stund lägger jag märke till hur en tjej som också väntar på bussen ser på mig på ett speciellt sätt som jag inte blir riktigt klok på. Jag tar ytterligare en runda neråt trottoaren och tillbaka och känner åter tjejens blickar. Det är inget obehagligt, tvärtom, det ligger något uppskattande i blicken. Men av vad? Det är det jag inte förstår.

Jag har ingen särskilt vacker frisyr, inga speciella kläder. Så jag kan inte komma på vad hennes blick kan betyda. En tanke slår mig att hon kanske tänker att hon önskar att hennes mamma var som jag. En medelålders kvinna som ensam ger sig iväg och reser. Jag har fått den kommentaren av yngre människor förut. Fast likafullt, det är något annat där i blicken som jag inte kan sätta fingret på.

Men när jag ser den unga tjejen krama sin flickvän på ett sätt som visar att de är ett par, då förstår jag.  Hennes blick var helt enkelt en lesbisk kvinnas uppskattande blick av en annan kvinna. När jag inser det känner jag mig märkligt berörd. Jag har ingen dragning till mitt egna kön men jag kan inte låta bli att ändå bli smickrad. Av att ha blivit föremål för en ung kvinnas erotiska tankar.

Min fåfänga går tydligen aldrig över.

