Jag har prövat att praktisera meditation hemma med mig själv, och några gånger i grupp. I några yogagrupper, i ett buddhistcenter, i ett Hare Krishna center, men jag har aldrig varit på en meditations retreat. Jag har aldrig praktiserat meditation ordentligt. Jag har aldrig gett det en riktig chans. Eller man ska kanske säga att jag inte gett mig själv en riktig chans, till inre ro och fokus. Och så känns det nu, att jag har brist på fokus, och jag vet inte var jag vill vara. Och det tror jag inte att jag kommer att få veta genom att leta runt i halva världen så jag har bestämt mig för att åka på meditations retreat. För att se inåt istället för utåt. Något jag även vill kombinera med en yoga retreat. Jag vill verkligen stärka mig på flera plan.

När jag letade efter platser att åka till så tyckte jag att en del var för religiösa och en del var för hierarkiska. Jag kände mig tveksam till att jag skulle kunna känna mig helhjärtat engagerad men så dök jag på en intressant indisk filosof Jiddu Krishnamurti som inte förespråkar att man följer någon religion, eller förlitar sig på auktoriteter. Vi måste vara fria i tanken menade han. Jag kände att nu hade jag hittat något som passar mig.
FB_IMG_1454372686008

Och var hittar man då sådana här retreat platser/center till ett pris som funkar och i en miljö där man inte fryser 🙂 Tja, Indien är ju välkänt för sina meditations- och yogacenter, men jag är lite skrämd av detta stora hektiska land, så jag har istället valt grannlandet Sri Lanka. Från onsdag 6 april kommer jag att befinna mig på Study Center en bit utanför huvudstaden Colombo. Hur länge det blir vet jag inte. Kanske att jag stannar i olika omgångar, det beror på hur det funkar, hur jag kan ta in den nya kunskapen. Och det får jag berätta om senare.

FB_IMG_14586861982056464

 

